Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej realizuje ogólnopolską kampanię edukacyjno-informacyjną „PłynieMy z wiatrem”. Jej celem  jest edukowanie i poszerzanie świadomości Polaków na temat korzyści z rozwoju energetyki wiatrowej. Ambasadorami kampanii zostali Cezary pazura, Krzysztof Zalewski oraz Paweł Orleański. Kampania jest sfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Energetyka płynie z wiatrem!

Badania wskazują, że największą barierą dotyczącą poparcia dla energetyki wiatrowej w Polsce (szczególnie tej na morzu, tzw. offshore) jest niewiedza.

Jakie korzyści dla środowiska, gospodarki i lokalnych społeczności niesie rozwój energetyki wiatrowej? Z czym wiąże się budowa elektrowni wiatrowych na lądzie i morzu – czy ma istotny wpływ na infrastrukturę, biznes, turystykę? Jak przebiega budowa farmy wiatrowej i jak działają turbiny? Jaki jest wpływ wiatraków na lokalną faunę i florę? Odpowiedzi na te i inne pytania Polacy poznają w kampanii realizowanej przez PSEW.

Ważnym aspektem kampanii jest zapewnienie odbiorcom kompleksowej i rzetelnej wiedzy na temat energetyki wiatrowej jako odnawialnego źródła energii. Komunikacja skupi się na korzyściach płynących z rozwoju morskich i lądowych elektrowni wiatrowych. Obejmie również działania, których zadaniem będzie obalanie mitów i prezentowanie adekwatnych odpowiedzi na obawy związane z rozwojem tego sektora energetyki – szczególnie wśród osób mieszkających w okolicy potencjalnych terenów inwestycyjnych.

Ogólnopolska kampania

Kampanię będzie można śledzić także w popularnych serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram i TikTok.

Działania prowadzone w ramach kampanii „PłynieMy z wiatrem” mają charakter corssmediowy. Oznacza to, że komunikacja będzie realizowana m.in. w internecie, prasie, radiu i telewizji. W czerwcu odbiorcy zobaczą spot telewizyjny zrealizowany z udziałem gwiazd, którym nie jest obojętny rozwój odnawialnych źródeł energii. Z kolei w internecie będą mogli obejrzeć m.in. filmy edukacyjne, w których znane osoby przedstawią najważniejsze informacje i ciekawostki dotyczące energetyki wiatrowej.

– Nasz przekaz będzie dotyczył zarówno wiatraków na lądzie, jak i tych, które wkrótce powstaną w polskim obszarze Morza Bałtyckiego. Morska energetyka wiatrowa to nowy sektor, który wymaga szczególnego podejścia w budowaniu świadomości. Naszą misją jest edukacja i obalanie mitów na temat wiatraków, które dziś są kluczowe w budowaniu bezpieczeństwa energetycznego i dają duży impuls do rozwoju gospodarczego Polski. Razem z ambasadorami będziemy pokazywać korzyści z rozwoju energetyki wiatrowej oraz perspektywy jakie otwiera. Bo nowe farmy wiatrowe  – zarówno te na ladzie jak i na morzu to  rozwój gmin,  nowe miejsca pracy, kierunki studiów, fabryki, porty instalacyjne czy serwisowe. Kampania pokaże prawdziwe oblicze branży i jej rolę w budowaniu silnej i niezależnej gospodarki  – komentuje Małgorzata Żmijewska-Kukiełka, menedżer ds. komunikacji PSEW, koordynatorka kampanii.

Rozwiewamy wątpliwości u źródła

Kampania, oprócz ogólnopolskiego odbiorcy, skierowana będzie do konkretnych grup docelowych — takich jak uczniowie i studenci, właściciele biznesów związanych z turystyką i usługami czy przedstawiciele sektora rybołówstwa i żeglugi morskiej. W ramach komunikacji z wybranymi grupami pokazany zostanie m.in. potencjał energetyki wiatrowej w rozwoju miejsc pracy czy korzyści dla turystyki i biznesu.

W trakcie trwania kampanii odbędą się m.in. wydarzenia w nadmorskich miejscowościach, wykłady na uczelniach i debata ekspercka online.

Całość działań zaplanowana jest do końca I kwartału 2024 roku.