Od 1 sierpnia rusza ogólnopolska kampania społeczna pod hasłem „Energia z wiatru = energia wolności”. Ma ona za zadanie podkreślić znaczenie odnawialnych źródeł energii w Polsce, szczególnie energetyki wiatrowej – źródła czystej i najtańszej energii na rynku, która zapewni bezpieczeństwo energetyczne kraju. Kampanię wspólnymi siłami przeprowadzą Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej oraz Cityboard Media.
Troska o środowisko naturalne i przeciwdziałanie globalnemu ociepleniu to aktualnie największe wyzwania stojące przed światem. Potrzeba pozyskiwania czystej i taniej energii będzie coraz większa, bo nieubłaganie wyczerpują̨ się zasoby kopalnych źródeł energii. Energia z wiatru nie jest zależna od dostępności paliw konwencjonalnych – jest surowcem bezpłatnym i niewyczerpanym. Koszt energii elektrycznej z turbin wiatrowych, w przeciwieństwie do tradycyjnych źródeł energii, będzie malał. Wynika to z rozwoju technologicznego, w tym zwiększającej się wydajności turbin. Rozwój energetyki wiatrowej to sprawdzona droga w kierunku poprawy bezpieczeństwa energetycznego. W obliczu wojny w Ukrainie w najlepiej pojętym interesie narodowym Polski jest nadanie priorytetu rozwojowi energetyki odnawialnej, bo im więcej OZE w systemie, tym mniejszy import surowców zza granicy.
POZNAJ FAKTY I MITY O ENERGETYCE WIATROWEJ
– Odpowiedzią na obecne wyzwania w tym względzie jest energetyka wiatrowa, która nie tylko zmniejsza krajowe zapotrzebowanie na import surowców energetycznych, ale również oferuje koszt wytworzenia elektryczności, który jest 3 – 3,5 krotnie niższy niż z paliw kopalnych. Ponadto, energetyka wiatrowa tworzona jako źródła rozproszone jest mniej podatna na zagrożenia fizyczne, a tym samym dużo bezpieczniejsza niż duże i scentralizowane źródła wytwórcze. Dziś przyspieszenie transformacji i umożliwienie nowych inwestycji w OZE jest nie tylko koniecznością wynikającą z ochrony klimatu, czy szansą dla gospodarek, ale przede wszystkim koniecznością z punktu widzenia suwerenności Polski i jej interesu narodowego – mówi Janusz Gajowiecki, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
Kampania „Energia z wiatru = energia wolności” ma na celu zachęcić ludzi do skorzystania z fachowej wiedzy na temat energii wiatrowej, wokół której krąży wiele mitów. Społeczna akceptacja dla wiatraków jest kluczowa, aby zgodnie z nową propozycją rządu, powstawały nowe inwestycje wiatrowe, które oprócz czystej energii gwarantują nowe miejsca pracy, rozwój gospodarczy i znaczące wpływy do lokalnych budżetów.
Jak wynika z najnowszego badania Social Changes (lipiec 2022) 81% Polaków popiera rozwój lądowych elektrowni wiatrowych, 75% uważa, że wiatraki na lądzie przyczyniają się do wzrostu bezpieczeństwa energetycznego i zmniejszenia zależności od paliw kopalnych, a 85% badanych sądzi, że prawo w Polsce powinno wspierać rozwój i korzystanie z odnawialnych źródeł energii, w tym elektrowni wiatrowych. Wyniki potwierdzają jak ważne dla społeczeństwa są wprowadzane właśnie zmiany liberalizujące ustawę odległościową, dopuszczając dla chętnych gmin zmniejszenie odległości minimalnej od zabudowań do 500 metrów.
– Polacy dostrzegają potrzebę rozwoju energetyki wiatrowej na lądzie i mają świadomość płynących z tego korzyści. Cieszymy się, że potrzebę tę również dostrzegają rządzący – przyjęta przez rząd nowelizacja ustawy odległościowej, która zakłada liberalizację niesławnej zasady 10H pozwala na ponad 25-krotne zwiększenie dostępności terenów pod inwestycje wiatrowe. Warto zaznaczyć, że wpisane obecnie w ustawie 500 m odległości wiatraka od zabudowań jest w pełni bezpieczne, dokładnie ta odległością posługuje się niemal cała Europa – dodaje prezes PSEW, Janusz Gajowiecki.
– Cieszymy się, że możemy wspierać inicjatywę PSEW w zakresie popularyzacji odnawialnych źródeł energii. Rozwiązania ekologiczne są nam bliskie, więc z chęcią realizujemy tę kampanię – mówi Marcin Stan, Członek Zarządu Cityboard Media.
Kampania będzie miała charakter outdoorowy i digitalowy. Zaplanowana jest na 100 nośnikach cityboard (6×3 metra). Plakaty od początku sierpnia zawisną w 10 największych miastach w Polsce. W kampanii wykorzystane będą 2 różne motywy graficzne z hasłami „Energia z wiatru, energia wolności” oraz „Energia z wiatru, energia dla Polski”. Kampania outdoorowa będzie wsparta działaniami w social mediach.